„Sheepish-looking prize winners“

Im sehr kritisch geschriebenen Blog von Dr. Bruce Spear findet sich ein wirklich lesenswerter, aktueller Vergleich zwischen FU und anderen Unis in punkto „E-Learning“.

Spear kritisiert einerseits „E-Learning“ wie es hier an der FU durch das CeDiS praktiziert wird, stellt dem dann aber andererseits auch sehr konkrete Alternativmodelle gegenüber, um seine Vorstellung von einem brauchbaren „E-Learning“ zu präzisieren.

Als Ex-CeDiS-Mitarbeiter kennt sich Spear ausgesprochen gut mit den Verhältnissen an der FU in Sachen „E-Learning“ aus. Und er nimmt kein Blatt vor den Mund:

„(…) As always in this blog, I am trying to develop some constructive criticism of the Freie Universität Berlin that I know best and its management of academic computing services through its Center for Digital Systems, where program criteria are limited to status categories (professors, departments) and technical specifications (databases, communications tools), evaluation of student use is limited to customer satisfaction surveys designed to support the university’s learning management system, presentation of good practices is limited to descriptions of other supported technologies, ‚helping hands‘ for faculty offer no more than definitions of abstract categories, advice on implementation has been out-sourced to e-teaching.org (also obsessed with abstract categories), descriptions of sponsored projects are summaries from grant applications and links to project results almost invariably lead to the learning management system’s firewall.

The alternatives I’ve outlined so far in this series of posts (…)

(…) In this post I will now offer another alternative: that we aim for the scholarship of teaching and learning whereby the faculty add e-learning to their research program, conduct research, publish results in peer-reviewed journals, list this research in their applications for promotion and tenure: to put e-learning on the strongest academic foundation, on par with the disciplines themselves and not, as at the FU at present, by aiming simply (and I do mean ’simply‘) for statistics of course and student enrollments on Blackboard, mere confirmation of the present technology choices and bureaucratic arrangements, and a few photos of sheepish-looking prize-winners. (…)“

(Bruce Spear: „Putting e-Learning On A Strong Disciplinary Foundation“, 29.11.07)

Spears Tonfall ist streckenweise bissig, was jedoch nicht darüber hinweg täuschen sollte, dass er seinen Standpunkt auch mit sachlichen Argumenten und Verweisen untermauert. Sein exemplarischer Ausblick wie „E-Learning“ im Ausland betrieben wird vergegenwärtigt dem Leser / der Leserin die Rückständigkeit der „Eliteuniversität“ FU auf diesem Gebiet nachhaltig.

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